ΡΕΪΝΤΖΕΡΣ - ΣΕΛΤΙΚ
Οσοι έχουν ζήσει από κοντά ένα «Old Firm», όπως ονομάζονται τα ντέρμπι ανάμεσα στη Σέλτικ και τη Ρέιντζερς, λόγω της μακροχρόνιας αντιπαλότητας των δύο ομάδων της Γλασκώβης, θα έχει να το λέει για όλη του τη ζωή. Δεν υπάρχει πουθενά στον πλανήτη ποδοσφαιρικός αγώνας με τόσο φανατισμό και μίσος ανάμεσα στους οπαδούς των δύο ομάδων. Κι αυτά τα συναισθήματα δεν έχουν να κάνουν με τις συλλογικές προτιμήσεις του καθενός, αλλά με το κοινωνικό και κυρίως με το θρησκευτικό του υπόβαθρο.
Η ποδοσφαιρική κόντρα ανάμεσα στη Ρέιντζερς και τη Σέλτικ ξεκίνησε τον 20ό αιώνα (όχι δηλαδή από τα πρώτα χρόνια ίδρυσης των συλλόγων), αλλά στην πραγματικότητα αποτελεί συνέχεια της θρησκευτικής διαμάχης των Προτεσταντών (Ρέιντζερς) και των Καθολικών (Σέλτικ). Ο Σεκταριανισμός (sectarianism), διαχωρισμός δηλαδή των ανθρώπων με βάση τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις, έπληξε για αιώνες τη Σκοτία και μάλιστα υπήρξαν περίοδοι κατά τις οποίες στη Σκοτία εκτελούνταν με συνοπτικές διαδικασίες όσοι δεν ασπάζονταν τον Προτεσταντισμό.
Οι φίλοι της Ρέιντζερς είναι κατά κύριο λόγο ιθαγενείς Σκοτσέζοι που ασπάζονται τον Προτεσταντισμό, ενώ οι αντίστοιχοι της Σέλτικ είναι Ιρλανδοσκοτσέζοι, ήτοι οι καταβολές τους είναι από την Ιρλανδία, αν και γεννήθηκαν στη Σκοτία. Η Σέλτικ, μάλιστα, έγινε σύμβολο των Ιρλανδών νασιοναλιστών που ήταν αντίθετοι στη βρετανική κυριαρχία γι' αυτό και στο Πάρκχεντ δεν θα δει ποτέ κανείς τη βρετανική σημαία, ούτε καν τη σκοτσέζικη, παρά μόνο την ιρλανδική. Στο Αιμπροξ, από την άλλη, οι μόνες σημαίες που κυματίζουν είναι βρετανικές...
Η ένταση ανάμεσα στους οπαδούς των δύο ομάδων κορυφώθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα, όταν φανατικοί Προτεστάντες οπαδοί των Τζερς έβαλαν σκοπό της ζωής τους να εξοντώσουν όποιον Ιρλανδό μετανάστη ζούσε στη Γλασκόβη. Οι επιθέσεις αποτελούσαν καθημερινό φαινόμενο και το μίσος ανάμεσα στις δύο πλευρές άρχισε να παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις. Μεγάλο ρόλο σε αυτό βέβαια έπαιξαν και οι ίδιοι οι σύλλογοι και κυρίως η Ρέιντζερς, καθώς δεν δεχόταν στις τάξεις της εργαζόμενο που να μην ασπάζεται (αποδεδειγμένα με... χαρτιά) τον Προτεσταντισμό.
Οι αγώνες ανάμεσα στις δύο ομάδες ήταν ανέκαθεν επεισοδιακοί και σε ορισμένες περιπτώσεις παρατηρήθηκαν ακόμα και δολοφονίες οπαδών, όπως για παράδειγμα το 1999 όταν ένας 16χρονος φίλος της Σέλτικ μαχαιρώθηκε έξω από παμπ της Γλασκώβης από φανατισμένους οπαδούς των Τζερς. Εντός γηπέδου, τα μεγαλύτερης έκτασης επεισόδια σημειώθηκαν στον τελικό Κυπέλλου του 1980, όταν περίπου 9.000 (!) οπαδοί των δύο ομάδων εισέβαλαν στον αγωνιστικό χώρο του Χάμπντεν Παρκ. Την επόμενη κιόλας μέρα, οι αρχές της χώρας αποφάσισαν να απαγορέψουν την πώληση και κατανάλωση αλκοόλ στα γήπεδα.
Τρία χαρακτηριστικά παραδείγματα της αντιπαλότητας των δύο πλευρών. Η αστυνομία του Στράθκλαιντ (Γλασκώβη) ξόδεψε μέσα σε έναν χρόνο (2010-11) 2,5 εκ. λίρες για να αστυνομεύσει επτά ντέρμπι που διεξήχθησαν μέσα στη σεζόν!
Ο Γιώργος Σαμαράς αποδοκιμάστηκε έντονα από τους οπαδούς της Σέλτικ όταν φόρεσε πορτοκαλί παπούτσια. Το πορτοκαλί έχει συνδεθεί με το αντίπαλον δέος, καθώς ο Βασιλιάς Γουλιέλμος της Οράγης που εγκαθίδρυσε τον Προτεσταντισμό με την απόβασή του στη νοτιοδυτική Αγγλία ήταν Ολλανδός!
Το 2006, ο Πολωνός γκολκίπερ Αρτουρ Μπόρουτς μηνύθηκε από οπαδούς της Ρέιντζερς και του επιβλήθηκε πρωτόδικα δίμηνη φυλάκιση, επειδή έκανε τον σταυρό του, ως Ρωμαιοκαθολικός, μπροστά τους!
Ο ΤΕΛΙΚΟΣ ΣΕΛΤΙΚ-ΡΕΪΝΤΖΕΡΣ ΤΟ 1980
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΥ BBC ΣΤΟ OLD FIRM